Vraag & antwoord

Vestiging Vlissingen

0118 41 43 29

Vestiging Goes

0113 22 35 49

Vraag & antwoord

  1. Ik heb schade, wat nu?!

    Als u nog veilig kan rijden kunt u rechtstreeks met uw schade naar Van den Berg komen. Vrijblijvend maken wij een gratis intake. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Neem uw kentekenbewijs, groene kaart en rijbewijs mee. Zorg ervoor dat de schade vooraf gemeld is bij uw verzekeraar. Wij regelen verder alles met de verzekeringsmaatschappij.

    Kunt uw voertuig niet meer rijden en moet deze afgevoerd worden? Dan wordt in de meeste gevallen tijdens het ongeval, door de politie een bergingsdienst ingeschakeld. U kunt uiteraard ook zelf de alarmdienst inschakelen, het telefoonnummer vindt u op de groene kaart (Let op! Geef duidelijk aan dat uw voertuig naar Van den Berg gebracht moet worden). Staat uw voertuig thuis en is deze immobiel? Dan is het mogelijk dat wij deze ophalen.

    Voor caravans en campers hebben wij mobiele service op locatie! Heeft u pech op de camping, van schade tot lekkende kraan. Van den Berg beschikt over mobiele service busjes, waardoor we ter plaatse het probleem kunnen oplossen.

  2. Kan ik voor ruitschade bij Van den Berg terecht?

    Ja wij zijn gecertifeerd om ruiten te mogen vervangen en herstellen. Van den Berg heeft afspraken met een aantal verzekeraars, zodat u geen of minder eigen risico hoeft te betalen bij ruitreparatie. Neem contact op met uw verzekeraar en vraag of wij een aangesloten hersteller zijn. Ook kunt u dit terugvinden in de polisvoorwaarden en op de groene kaart van uw autoverzekering.

  3. Wanneer moet ik een schadeformulier invullen?

    Het Europees schadeformulier invullen doet u in de meeste gevallen nadat u een ongeluk heeft gehad met een ander voertuig. Het is echter niet altijd noodzakelijk! 
     
    Wanneer wel:
    - Bij een aanrijding met een persoon, dier of object waarbij de persoon of eigenaar van het dier en of object een schadeformulier kan ondertekenen (ter plekke of achteraf).
    - Bij aanrijdingen met of schade door een onbekende persoon of dier van onbekende eigenaar. Dus ook bij vandalisme.

    Wanneer niet:
    - Ruitschade
    - Inbraak
    - Storm
    - Aanrijding met een vast object, indien de tegenpartij niet bekend is.
    - Diefstal en joyriding

  4. Hoe kom ik aan een Europees schadeformulier?

    Deze is hier te downloaden, maar ook te verkrijgen in onze vestiging Vlissingen of Goes. Heeft u hulp nodig bij het invullen? Kom langs dan helpen wel u graag.

  5. Wat is een groene kaart?

    Het is een internationaal geldig verzekeringsbewijs. Bij het afsluiten van een autoverzekering ontvangt u een groene kaart. Deze wordt ieder jaar vervangen en krijgt u door de verzekering toegestuurd.

  6. Als ik mijn schade bij de verzekering wil claimen, hoe zit het met mijn eigen risico en no-claimverlies?

    Bij het melden van de schade kunt u dit direct navragen bij uw tussenpersoon of verzekering. Dit is afhankelijk van de situatie en de voorwaarden van de door u gekozen polis.  

  7. Waarom moet ik bij verhaalbare schade eerst zelf het eigen risico betalen?

    Uw verzekering keert pas na het verhalen van uw tegenpartij de schade aan u uit. Dit kan altijd even duren, daarom moet u het eigen risico voor de reparatie tijdelijk voorschieten.

  8. Hoe moet ik mijn schade verhalen als de ‘dader’ onbekend is?

    Het is te allen tijde belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Wilt u aanspraak maken op het Waarborgfonds, dan moet de schade door een motorvoertuig veroorzaakt zijn. Hierbij zijn getuigen van belang.

  9. Hoe is de betaling van schadeherstel geregeld?

    Gedekte schades kunnen we rechtstreeks factureren aan de verzekering, hierdoor hoeft u geen bedragen voor te schieten. Wat u wel moet betalen, is eventueel het eigen risico of btw (mits van toepassing).

  10. Wat zijn de algemene voorwaarden?

    Klik hier voor de algemene voorwaarden FOCWA

  11. Als ik de schade niet laat herstellen, moet ik dan de taxatiekosten betalen?

    Als er expertise nodig is, betaalt u voor een officieel taxatierapport à € 85,00 inclusief btw (tenzij anders overeengekomen). Wordt uw voertuig vervolgens bij Van den Berg gerepareerd, dan worden deze kosten in mindering gebracht van de reparatiekosten.

  12. Heb ik recht op gratis vervangend vervoer?

    Als uw auto bij ons gerepareerd wordt, dan kunt u altijd rekenen op passend vervangend vervoer. Van den Berg beschikt over een wagenpark van jonge, milieuvriendelijke auto's. Afhankelijk van de wijze waarop u verzekerd bent, is het vervangend vervoer in de meeste gevallen kosteloos. Informatie hieromtrent kunt u bij ons opvragen.

  13. Mag ik met een leenauto in het buitenland rijden?

    Enkel na toestemming van Van den Berg mag de auto in het buitenland gebruikt worden.

  14. Wat betekent total loss?

    Er zijn twee soorten total loss, namelijk technisch total loss en economisch total loss. Bij technisch total loss is het niet meer mogelijk om het voertuig veilig te kunnen herstellen. Economische total loss is wanneer de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde minus de restwaarde van het beschadigde voertuig. In dit geval schakelt de schade-expert gecertificeerde opkopers in die binnen een aantal werkdagen een bod uitbrengen op uw voertuig.

     

    Wanneer u besluit toch uw voertuig te behouden en deze te laten repareren, dan kan dat in overleg met Van den Berg en de verzekeraar. Samen zullen we naar de mogelijkheden kijken. Zo kunt u kiezen om uw voertuig  op een voordelige manier te repareren, bijvoorbeeld met gebruikte onderdelen.

     

  15. Wie bepaalt de dagwaarde?

    De dagwaarde wordt door een expert van uw verzekeringsmaatschappij bepaald. De waarde is de nieuwwaarde minus een bedrag in verband met waardevermindering door veroudering en slijtage. Anders gezegd, het bedrag wat nodig is om een gelijkwaardig voertuig te kunnen aanschaffen. U kunt dit vergelijken met de vervangingswaarde. De waarde van het voertuig wordt bepaald door de hoogste bieding van een aantal opkopers. TIP: kijk op internet waar gebruikte auto's worden aangeboden of bereken de dagwaarde online.

     

  16. Van wie ontvang ik het bedrag van mijn total loss voertuig?

    Meestal haalt de opkoper de total loss auto bij Van den Berg op en ontvangt u het geld via Van den Berg. Het kan ook zijn dat u het van de opkoper ontvangt. Ook kunt een gedeelte van de verzekeringsmaatschappij ontvangen. Dit is afhankelijk van de gemaakte afspraken.

  17. Heb ik ook recht op gratis vervangend vervoer bij total loss?

    Indien u casco verzekerd bent, heeft u recht op maximaal 5 dagen. Bij WA-schade heeft u binnen uw polis geen recht op vervangend vervoer. Maar wij proberen, indien beschikbaar, ook dan vervangend vervoer te bieden.

  18. Van wie ontvang ik het vrijwaringsbewijs?

    Als de opkoper het total loss voertuig komt ophalen wordt bij ons altijd een vrijwaringsbewijs afgegeven. TIP: zorg ervoor dat het kentekenbewijs, overschrijvingsbewijs, reservesleutels en het onderhoudsboekje vooraf bij ons is ingeleverd. En niet te vergeten, haal alle persoonlijke bezittingen uit de auto!

     

     

  19. Is mijn verzekering bij total loss automatisch beëindigd?

    Nee, eerst moet u de verzekeraar aan de hand van het vrijwaringsbewijs aan kunnen tonen dat u geen eigenaar meer bent van het voertuig.
  20. Is de waarde van mij voertuig nog hetzelfde na het schadeherstel?

    Ja, want de schade wordt conform fabrieksspecificaties hersteld.

     

     

  21. Wat is merkgarantie?

    De garantie dat het voertuig conform de fabrieksspecificaties is hersteld.

  22. Zit er garantie op de gerepareerde schade?

    Van den Berg is een Focwa autoschadeherstelbedrijf. U krijgt van ons bij aflevering van uw voertuig een FOWCA-garantiebewijs, waarbij u 4 jaar garantie krijgt op de herstelde schade.

  23. Kan mijn voertuig ook gehaald en gebracht worden?

    Wij kunnen uw voertuig in overleg bij u ophalen en ook weer naar u terugbrengen.

  24. Kan mijn voertuig direct na reparatie gewassen worden?

    Ja, dat is mogelijk! Als extra service wordt uw voertuig na herstel schoon afgeleverd. U hoeft hem dus niet meteen te wassen.  


     

     

  25. Kan ik bij Van den Berg caravan/camper accessoires in- of op laten bouwen?

    Ja dat kan zeker! Wij adviseren u graag over de mogelijkheden. Van den Berg werkt nauw samen met verscheidene leveranciers. Zo kunnen wij snel aan ieder merk accessoire komen. Daarnaast beschikken wij ook over een aantal showroommodellen van het merk Thule, zo kunt u een beleving krijgen van het product.

  26. Moet ik mijn caravan of vouwwagen verplicht keuren?

    Nee, het is niet wettelijk verplicht om uw caravan te laten keuren, wel is het voor uw eigen veiligheid en voor de verzekering vaak van belang. Het is echter wel verplicht dat uw caravan of vouwwagen voldoet aan alle wettelijke normen van verkeersveiligheid. Het is daarom verstandig om dit één keer in het jaar te laten uitvoeren. De keuring kan kleine of zelfs grote gebreken van uw caravan bekend maken, wat van belang is voor waarde-behoud en uw eigen veiligheid. Een kleine vochtplek kan bijvoorbeeld al leiden tot verrotting in de houten delen. Wees er op tijd bij! U kunt bij ons kiezen voor een PACK-keuring of onze eigen Caravan & Camper Veiligheids- & Preventiecheck van Omnia.

  27. Wanneer moet ik mijn camper APK keuren?

    Zodra u eigenaar bent geworden van een camper is het belangrijk om te weten wanneer uw camper APK goedgekeurd moet zijn. U mag namelijk niet rijden met uw camper zonder geldige APK. Voordat u uw camper voor een APK aanbied, is het belangrijk om te controleren wat de vervaldatum van de APK is en in welke categorie uw camper valt. U kunt dit online bij het RDW raadplegen. De datum vermeld achter ‘’Vervaldatum APK’’ is de APK vervaldatum van uw camper. Uw camper moet vóór deze vervaldatum opnieuw goedgekeurd zijn. Dit verschild per categorie camper. 

     

  28. Moet ik onderhoud laten verrichten als ik mijn caravan of camper heb laten keuren?

    Nee dat hoeft niet. U ontvangt een uitgebreid keuringsrapport met een compleet overzicht van de huidige staat van uw caravan of camper. Bij deze keuring worden de bestaande wettelijke eisen als norm gehanteerd. Is de caravan of camper in orde dan ontvangt een speciale sticker. Is deze niet in orde en wilt u de eventuele gebreken niet verhelpen dan ontvangt u alleen het rapport en betaald u de keuringskosten. 

     

  29. Wanneer is mijn voertuig klaar?

    Bij het intakegesprek wordt een indicatiedatum gegeven. Het kan zijn dat door onvoorziene omstandigheden de afgesproken datum niet realiseerbaar is. Dit heeft vaak te maken met derde partijen of een verborgen schade aan uw voertuig. U wordt altijd op de hoogte gehouden van de vorderingen tijdens het gehele proces, zodat u weet waar u aan toe bent. Het kan natuurlijk ook zijn dat uw voertuig eerder klaar is dan wordt u uiteraard ook gebeld!

     

  30. Ik heb een klacht over de uitgevoerde reparatie!

    Neem direct contact met ons op of kom met uw voertuig langs. De klacht wordt door onze schademanager/directie beoordeeld en zo nodig worden deze tekortkomingen opgelost. Indien de tekortkoming niet naar tevredenheid opgelost wordt, kunt u altijd contact opnemen met de geschillencommissie van de FOCWA. Deze commissie kan dan de zaak objectief beoordelen.

  31. Ik heb een andere vraag!

    Schroom niet en neem dan gewoon contact met ons op, tel. 0118-414329 of 0113-223549. U kunt ook gebruik maken van onze chat-service of stuur een email.